Google misbruger sin markedsposition mener britiske konkurrencemyndigheder
Det britiske konkurrencetilsyn beskylder Alphabet, selskabet bag Google, for at udnytte sin dominerende markedsposition inden for onlineannoncer til at prioritere sine egne tjenester over konkurrenternes. Noget, som ifølge tilsynet, potentielt skader tusindvis af britiske annoncører.
Det skriver Bloomberg News.
- Det er vigtigt, at udgivere og annoncører kan drage fordel af effektiv konkurrence og få en fair aftale, når de køber eller sælger digital annonceplads, siger Juliette Enser, som er midlertidig direktør for håndhævelse i det britiske konkurrencetilsyn.
Alphabet og Google stiller sig lodret uenige i beskyldningerne og siger, at der er tale om "fejlagtige fortolkninger af annonceteknologisektoren", siger Dan Taylor, der er vicepresident i Global Ads hos Google.
Både Europa-kommisionen og det amerikanske justitsministerium er tidligere kommet med lignende beskyldninger mod søgegiganten og har opfordret Alphabet til at adskille annonceforretningen fra sine kernetjenester.
Google har længe haft en førende position inden for onlineannoncer, hvor der indsamles data om forbrugere, som gør det muligt at målrette specifikke annoncer. Onlineannoncering er den mest indtjenende del af Alphabets forretning og genererede 225 mia. dollar svarende til 1511 mia. kr. i 2022. Det svarede til 80 pct. af techgigantens samlede omsætning.
Alphabet-aktien falder med 0,7 pct. i formarkedet fredag til 156,11 dollar.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯ USA❯ Udenlandsk selskab❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›