Læbestiftseffekt sikrede vækst i Matas i omskifteligt 2022/23

Udgivet den 31-05-2023  |  kl. 09:59  |  

Materialistkæden Matas oplevede fremgang i regnskabsåret 2022/23, der var kendetegnet af volatilitet og usikkerhed. Et svært miljø til trods leverede selskabet vækst på toplinjen, mens bundlinjen viste en mere marginal fremgang.

Også på kvartalsbasis voksede Matas på toppen, mens indtjeningen og overskuddet svandt ind.

Det ustabile miljø ventes at vare ved i det nye regnskabsår 2023/24, fremgår det af årsregnskabet onsdag.

Matas nød i det forgangne regnskabsår godt af den såkaldte læbestiftseffekt, hvor kunderne søger mod den lille luksus som kosmetik frem for større forbrugsgoder.

- I detailsektoren så vi overordnet, at forbrugerne skruede ned for køb af dyre produkter som elektronik, biler og forbedringer i hjemmet. Vi så et løft i salget af rejseprodukter og et stigende serviceforbrug. Men vi så også, at forbrugerne fortsat køber kosmetik og hudpleje, skriver Matas.

Dertil oplevede materialistkæden flere kunder i de fysiske butikker på bekostning af onlinesalget. Alligevel voksede selskabets markedsandele i 2022/23 tocifret i et ellers fladt marked.

Matas ser tre vækstdrivere for selskabet: efterspørgslen på kosmetikprodukter, prissætning og vækstplanen "Growing Matas Group".

Inden for kosmetik viste efterspørgslen sig i 2022/23 modstandsdygtig trods en svækket købekraft hos danskerne. Matas' varer blev i regnskabsåret justeret med henblik på at fordele inflationspresset på tværs af forsyningskæderne, hvilket hindrede tabt salgsvolumen, fremgår det af regnskabet.

Samtidig bidrog udvidelsen af salgsporteføljen med over 180 nye mærker til den langsigtede plan.

Matas har dertil udvidet sin webbutik til også at omfatte Sverige og Norge, hvilket har givet adgang til potentielt 16 mio. nye kunder. I Tyskland er materialistkædens produkter på hylderne i mere end 200 butikker.

For hele året voksede Matas både på omsætningen og overskuddet, mens en stærk toplinjevækst i fjerde kvartal ikke lod sig afspejle i indtjeningen og nettoresultatet.

I fjerde kvartal omsatte Matas for 1050,7 mio. kr. mod 970,6 mio. kr. i samme periode året før. Det sammenlignelige salg voksede 7,5 pct. mod en tilbagegang på 2,3 pct. i fjerde kvartal af 2021/22. Driftsresultatet før af- og nedskrivninger, EBITDA, før særlige poster endte dog på 161,6 mio. kr. mod 167,8 mio. kr. året før. Den samme udvikling forplantede sig på bundlinjen, hvor der i 2022/23 stod 17,6 mio. kr. mod 39,3 mio. kr. i samme periode af 2021/22.

Matas venter i 2023/24 en organisk vækst på 3-6 pct. og en EBITDA-margin før særlige poster på omkring 17 pct.

Tabel for Matas' regnskab for fjerde kvartal af 2022/23:

Mio. kr. Q4 2022/23 Q4 2021/22 FY 2022/23 FY 2021/22
Omsætning 1050,7 970,6 4489,6 4344,2
Like for like-vækst (%) 7,5 -2,3 3,1 2,1
Bruttoresultat 484,5 468,3 2014,4 1966,0
EBITDA før særlige poster 161,6 167,8 804,2 802,6
EBITDA-margin før særlige poster (%) 15,4 17,3 17,9 18,5
EBIT 50,8 59,9 423,1 388,3
Nettoresultat 17,6 39,3 280,7 276,5

Forventninger til regnskabsåret 2023/24:

I pct. Ved FY 2022/23
Organisk vækst 3-6
EBITDA-margin før særlige poster Omkring 17

.\\˙ MarketWire

Morten Frederik Heltoft

Tags:  Shares❯  main text❯ 

Seneste nyheder