Novo-rival skuffer stort med salgstal for tredje kvartal
Novo Nordisks store amerikanske rival, Eli Lilly, skuffer stort med sine salgstal for vægttabsmidlet Zepbound og diabetes 2-midlet Mounjaro.
Midlerne, der konkurrerer med Novos supersællerter, vægttabsmedicinen Wegovy og diabetes 2-middel, Ozempic, har begge solgt for adskillige hundreder af millioner dollar mindre end ventet i tredje kvartal.
Zepbound, der blev tilgængeligt på amerikanske apoteker den 5. december sidste år, solgte i perioden for 1256 mio. dollar. Til sammenligning havde analytikere ventet et salg på 1628 mio. dollar ifølge Bloomberg News.
Salget af Eli Lillys Mounjaro, der konkurrerer med Novos Ozempic til behandling af type 2-diabetes, skuffede desuden med et salg 3113 mio. dollar mod ventet 3620 mio. dollar.
Trods skuffelserne er salget af begge lægemidler dog gået hastigt frem.
Alene salget af Mounjaro er mere end fordoblet fra 1,41 mia. dollar i tredje kvartal sidste år, mens Zepbound altså har passeret en kvartalsomsætning på 1 mia. dollar efter mindre end et år på markedet.
Lilly melder da også i regnskabet om fortsat stærk efterspørgsel efter Mounjaro og positive rabatjusteringer.
Modsat har engrosleddet ifølge Lilly reduceret sine lagre, hvilket har påvirket salget af Mounjaro negativt.
Også salget af Zepbound er ifølge Lilly negativt påvirket af lagernedbringelser i engrosleddet.
Lilly-aktien falder 10 pct. i formarkedet. Herhjemme falder Novo desuden 4,3 pct. til 735,90 kr.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯ Udenlandsk selskab❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›