Pandora ser stærk slutspurt fra black friday og julesalg: Skal hente 11 mia. kr. for at nå mål
Årets sidste måneder er nogle, der virkelig rykker noget hos smykkeselskabet Pandora. I oktober, november og december skal der nemlig hives over 11 mia. kr. hjem, hvis målsætningen om en organisk vækst på 11-12 pct. i år skal blive til virkelighed.
Pandora oplyser, at fjerde kvartal står for næste 40 pct. af den årlige omsætning - mens der i de øvrige kvartaler omsættes for 6-7 mia. kr.
- November og december udgør typisk en tredjedel af vores omsætning, så det er afgørende, at vi er godt forberedte. I år er vi klar til at begejstre vores kunder med en ny sæsonkampagne og smykkekollektion, som vi lancerede i oktober, siger Mads Twomey-Madsen, der er direktør for kommunikation og bæredygtighed globalt.
- For at håndtere den ekstra trafik i vores butikker har vi også ansat over 4000 sæsonarbejdere, hvilket er en stigning på mere end 10 pct. af vores normale medarbejderantal. Derudover fortsætter vi med at ekspandere vores butiksnetværk og har en forventning om at have åbnet 175-225 nye butikker i 2024 inden året er omme, lyder det videre.
NOVEMBER OG DECEMBER RYKKER
Noget af det, der driver væksten er netop black friday - der finder sted i dag - og så selvfølgelig julesalget. Og en tredjedel af årets omsætning ligger i november og december.
Mens black friday er en amerikansk opfindelse, så har den efterhånden spredt sig til det meste af verden. I forhold til Pandora er det faktisk det amerikanske marked, der er det største.
- USA står for 30 pct. af vores omsætning. Her har vi løbende åbnet flere butikker, hvilket har styrket vores tilstedeværelse hos forbrugerne. Men det er en global tendens, at størstedelen af vores salg falder i fjerde kvartal, siger Mads Twomey-Madsen.
Flere luksusbrands har skruet ned for forventningerne til i år. Heriblandt det britiske luksusmærke Mulberry, der især er kendt for sine lædertasker, og som har set kunderne sætte forbruget ned. Det betyder, at selskabet har fyret på designhovedkvarteret i London.
Den amerikanske kosmetikgigant Estée Lauder har trukket sin prognose for det igangværende regnskabsår tilbage som følge af svag efterspørgsel i Kina. Franske Kering blev i tredje kvartal desuden ramt af et tilbageslag i omsætningen på 16 pct., og finanshuset UBS vurderer, at luksusproducenternes salgsvækst er gået i stå efter en årlig vækst i omsætningen på 10 pct. i perioden 2016-2023.
SPÅR FORTSAT VÆKST
Men de seneste år har Pandora solgt mere og mere. I 2022 endte omsætningen på 26,5 mia. kr., sidste år var den på 28,1 mia. kr. og i år ventes omsætningen at ryge over 30 mia. kr., da Pandora venter en organisk salgsvækst på 11-12 pct.
- Vi kan se, at vi skaber mere og mere interesse om vores brand. Det tiltrækker kunder. Derudover tilbyder vi jo kvalitetssmykker til overkommelige priser, som gør os relevante for en større kundegruppe, siger kommunikationsdirektøren.
Mads Twomey-Madsen peger også på, at Pandora er et brand, som benyttes til gaver, og som ikke er så påvirket af makroøkonomiske forhold.
- Og så har vi en meget bred kundegruppe som følger den normale demografi, siger han.
Hos Pandora ses fortsat en del vækstmuligheder, hvor der fokuseres på fire hovedområder: Investering i medier og kampagner, udvidelse af sortimentet og så personalisering, som for eksempel indgravering. Selskabet investerer også både i fysiske butikker og e-handel.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›