NNIT topchef: Omsætningen til Novo Nordisk vokser hurtigere end resten af forretningen

Udgivet den 07-05-2024  |  kl. 14:16  |  
Arkiv: Foto

Novo Nordisks betydning for NNIT har været aftagende de sidste mange år, men nu vokser omsætningen fra medicinalkæmpen hurtigere end for den samlede forretning.

Det siger administrerende direktør Pär Fors til MarketWire efter regnskabet for første kvartal 2024.

NNIT blev i 2015 spundet ud af moderselskabet Novo Nordisk og selvstændig børsnoteret, og efterfølgende lagde medicinalselskabet sin indkøbspolitik for it-ydelser om, hvilket betød større udfordringer for det danske it-selskab.

- Vi er meget glade for forholdet til Novo Nordisk. Det udgør omkring 10 pct. af vores omsætning, og det vokser faktisk i et hurtigere tempo end resten af forretningen, siger NNIT's topchef, der er meget glad for at kunne betjene Novos ekspansion rundt om i verden, især i Europa og i Asien - men også lidt i USA.

It-konsulenthusets administrerende direktør forklarer, at NNIT's største kunde i Asien og Kina netop er Novo Nordisk.

- Forholdet til Novo Nordisk udvikler sig faktisk bedre end planlagt, både hvad angår vækst, lønsomhed og kvalitet i leveringen, udtaler Pär Fors om NNIT's samarbejde med medicinalkæmpen i særligt Kina.

I Asien har NNIT som ventet været mødt af makroøkonomisk modvind, hvilket har medført et omsætningsdyk i regionen på 16,1 pct. i første kvartal.

Derfor er it-konsulenthuset blevet nødt til at reducere kapaciteten ved at nedskalere antallet af medarbejdere, så det matcher efterspørgslen.

Asien er med en andel på 6,9 pct. i øjeblikket dog et mindre marked for NNIT.

SVAG UDVIKLING I USA OPVEJET AF TILFREDSSTILLENDE ORDREINDGANG

I USA-regionen, der i første kvartal er cirka tre gange så stor som Asien-regionen målt på omsætning, har NNIT med et omsætningsfald på 6,2 pct. også hængt lidt i bremsen som følge af udfordringer inden for datamigration, mens de to andre forretningsområder har udviklet sig godt.

Det samme er også tilfældet for ordreindgangen i regionen.

- Vi er meget tilfredse med den ordreindgang, vi har haft i første kvartal, som gør, at vi kommer tilbage på banen i resten af året, forklarer Pär Fors.

VINDER MARKEDSANDELE

Samlet har NNIT i årets tre første måneder opnået en salgsvækst på 12,2 pct. og en organisk vækst på 8 pct.

- Det mener vi er over markedsvæksten. Så vi vinder markedsandele, udtaler en meget tilfreds topchef for NNIT.

Væksten er primært drevet af regionerne Danmark og Europa, fortæller den administrerende direktør, der også fremhæver en meget positiv udvikling for lønsomheden i Danmark.

Omsætningsvæksten blev på 29,4 pct. i første kvartal i Danmark, der udgjorde knap 46 pct. af den samlede omsætning i kvartalet, mens den justerede driftsmargin blev på 10,4 pct.

- Vi har haft et rigtig godt kvartal for vores danske forretning, som både er i den offentlige sektor og i den private sektor, pointerer Pär Fors.

.\\˙ MarketWire

Jakob Due Jakobsen

Tags:  CEO❯  Shares❯