Topchef: Rum for forbedringer i alle GN's tre divisioner

Udgivet den 07-05-2024  |  kl. 12:27  |  
Arkiv: Foto

GN mener at være kommet godt tilbage på sporet på alle de tre hovedmarkeder, som selskabet er aktive på efter sidste års sammenlægning.

Men der er stadig klare områder inden for alle tre divisioner, hvor GN har kampe, der skal vindes over de kommende år for at leve op til de vækstforventninger, som selskabet selv har stillet op før tirsdagens kapitalmarkedsdag.

Sådan lyder det fra Peter Karlstromer, der er administrerende direktør hos GN.

Inden for høreapparater - i GN's regnskabsbøger Hearing - er det særligt markedet for høreapparater i håndkøb (OTC), som for godt halvandet år siden blev startet i USA, hvor GN skal sørge for at skabe vækst og sikre et klart og positivt bidrag til den samlede indtjening i selskabet.

Inden for Enterprise, der før sammenlægningen var en del af GN Audio, er det særligt markedet for videokommunikation, hvor kampen skal vindes i de kommende år.

- Vi gik ind i markedet for fire år siden, og vi har gode produkter. Men vores ambition er ikke at være en nichespiller her. Vi vil gerne være førende på vores markeder. Så vi er nødt til at se klar vækst her. Vi vokser allerede, men fra en lille base, siger Peter Karlstromer i forbindelse med tirsdagens kapitalmarkedsdag.

Inden for det tredje og sidste område - Gaming & Consumer - er det særligt marginerne, der skal hives i vejret.

- Vi har set lav profitabilitet over de seneste år. Det har været meget inden for forbruger, for gaming har klaret sig godt. Men forbrugermarginerne skal mindst op på et niveau, der ligner det, vi har i Gaming, siger Peter Karlstromer.

STÅR PÅ TRE STÆRKE MARKEDER

Udviklingen på alle tre områder har været i klar bedring over det seneste år, hvor særligt Hearing har vist stor vækst og taget klare markedsandele.

Men selv om væksten har været noget mere undertrykt inden for både Enterprise og Gaming & Consumer, har der også været gode takter for GN selv på områderne.

Salgsnedgangen i særligt Enterprise har mere handlet om en dykkende marked.

- Vi tror på, at vi er på tre rigtig gode markeder med positive strukturelle trends, siger Peter Karlstromer.

- Inden for Enterprise har det været et svært marked, men vores hold har gjort et rigtig godt stykke arbejde, og vi har endda vundet markedsandele. Så vi er virkelig godt positioneret til at drage fordel af, når markedet finder balance igen og vender tilbage til vækst, fortsætter topchefen.

.\\˙ MarketWire

Mikkel Brix Kvols

Tags:  CEO❯  Shares❯