Bavarian ramt af høj efterspørgsel på rejsevaccine: "Vi er blevet fanget af egen succes"

Udgivet den 08-05-2024  |  kl. 10:24  |  
Arkiv: Foto

Der er stor efterspørgsel efter rejsevaccinerne hos Bavarian Nordic, og selv om det glæder finansdirektør Henrik Juuel, er situationen ikke uden hår i suppen.

Det stigende behov for at bestille vacciner betyder nemlig, at vaccineselskabet har svært ved at følge med.

- Vi er desværre blevet fanget lidt af vores egen succes på rabiesforretningen, og har ikke kunnet følge med efterspørgslen, siger han til MarketWire efter regnskabet for første kvartal.

Det viser et salg af rabiesvaccinen, der markedsføres under Rabipur eller Rabavert, på 235 mio. kr. i første kvartal 2024, mens omsætningen var en anelse højere på 243 mio. kr. i det tilsvarende kvartal året før.

Ifølge Henrik Juuel skyldes det en generelt stigende efterspørgsel efter vaccinen, som både i Europa og USA er højere, end hvad man tidligere har set. Hertil har Bavarian Nordic den udfordring, at selskabet skal bestille sine vacciner med 18 måneders varsel, fordi de leveres af partneren GSK.

- Det er meget lang tid, og det er svært at håndtere i en situation, hvor vi har set meget store udsving, siger han med henvisning til blandt andet coronapandemien, som på kort tid reducerede det store tyske marked til en tiendedel af den sædvanlige størrelse.

Aftalen med GSK står dog til at udløbe inden længe, og herfra forventer Bavarian Nordic at få større kontrol over produktionen.

- Vi har placeret de sidste ordrer fra GSK. Vi får ikke mere fra dem, så nu skal vi bruge af det lager, vi har fra dem, og så skal vi begynde at sende egne produkter ud på markedet. Det ser vi meget frem til, så vi kan få mere kontrol over leverancerne til markedet. Det er ikke rart at skulle leve med 18 måneder fra ordre til levering, siger han.

ET LET FØRSTE KVARTAL

For vaccinen Encepur, der bruges mod flåtbåren hjernebetændelse, er salget vokset til 126 mio. kr. i første kvartal 2024 mod 87 mio. kr. i samme kvartal året før.

Her forklarer finansdirektøren, at markedet vokser, og Bavarian Nordic samtidig har succes med at tage markedsandele.

- Vi har set en vækst på 44 pct. generelt. Tyskland er vores største marked, og der voksede markedet 37 pct. Vi har samtidig spist os mere ind på markedet, så vi nu sidder på 27 pct. af markedet samlet, lyder det fra Henrik Juuel.

Han noterer samtidig en generelt stigende efterspørgsel efter rejsevacciner, som også har været billedet de seneste kvartaler. Første kvartal på året er dog typisk lidt svagt, da rejsevaccinerne først for alvor bliver efterspurgt, når det bliver varmere.

- Man skal huske, at rejsevaccinerne er meget sæsonfølsomme, så første kvartal er et let kvartal, siger han.

Slutteligt har Bavarian Nordic i maj sidste år overtaget to vacciner fra Emergent Biosolutions, der leverede et samlet salg på 54 mio. kr. i første kvartal, mens der endnu ikke er sammenligningstal.

VENTER FLERE ORDRER PÅ KOPPEVACCINE

Den anden del af Bavarian Nordics forretning handler om myndighedernes beredskab, og det er i den division, man finder koppevaccinen Jynneos.

Her blev solgt for 344 mio. kr. i første kvartal, som var et markant fald fra 848 mio. kr. i samme kvartal året før. Vaccineordrerne falder her typisk i "klumper", som Bavarian Nordic gentagende gange har beskrevet det, og det kan give store udsving fra kvartal til kvartal.

- Både i år og sidste år var "back-end-loaded", siger Henrik Juuel og hentyder dermed, at ordrerne ventes at lande senere på året.

- Det kan være lidt tilfældigt, hvornår de lander, og det afhænger af dialogen, men for nogle handler det også om budgettet. Det er typisk relativt få, men store ordrer, og derfor betyder det noget, hvor de falder, siger han.

Bavarian Nordic venter i år et samlet salg på 2,7-3 mia. kr. af Jynneos, hvoraf 1,6 mia. kr. allerede er bekræftet.

- Vi har dialog med mange forskellige myndigheder og organer, og vi har guidet anderledes i år ved også at inkludere forretning, som endnu ikke er sikret gennem kontrakt. Det har vi gjort, fordi vi har flere spor af dialog nu, hvor det historisk set meget har været USA alene, siger Henrik Juuel.

Han minder om en nyligt annonceret ordre med EU, som skal leveres fra 2025.

- Det viser, at der er flere kunder i butikken. Og derfor tror vi stadigvæk på, at vi kan levere det, vi har guidet for året, siger han.

Bavarian Nordics forventninger til det samlede salg er fortsat 5-5,3 mia. kr.

Investorerne lader dog til at være mindre overbeviste, og de sender onsdag formiddag aktien ned med 4 pct. til 155,95 kr.

.\\˙ MarketWire

Trine Vestergaard

Tags:  Shares❯