Mærsk-rival ser både omsætning og indtjening dykke i 2024

Udgivet den 08-05-2024  |  kl. 06:57  |  

Den japanske rederikoncern Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Line) venter både et fald i omsætningen og indtjeningen i det nye regnskabsår, der løber frem til marts 2025.

Selskabet gjorde onsdag morgen status for det forgangne finansår frem til udgangen af marts 2024, hvor omsætningen faldt 8,7 pct. til 2387 mia. yen og driftsresultatet faldt endnu mere med 41,1 pct. til 174,6 mia. yen.

Om markedet for containerskibsfart fortæller selskabet, at det fortsat var trægt på grund af en stigning i skibskapaciteten, efter flere skibe blev færdigbygget og leveret til kunderne.

Det ekstra kapacitet kom på markedet samtidig med, at efterspørgslen efter fragt blev svækket af inflationen og højere renter, primært i USA og Europa, der varede indtil slutningen af tredje kvartal.

- Mens markedsniveauerne i fjerde kvartal blev forbedret på grund af stramme forhold mellem udbud og efterspørgsel forårsaget af situationen i Det Røde Hav, var markedsniveauerne for hele året lavere sammenlignet med det foregående regnskabsår, skriver Nippon Yusen.

I containeralliancen ONE, som Nippon Yusen deltager i, betød det "stærkt reducerede fragtrater" i løbet af året, hvilket reducerede overskuddet.

I det nye regnskabsår venter rederiet en omsætning på 2290 mia. yen og et driftsresultat på 165 mia. yen. Også her ventes situationen i Det Røde Hav at få en betydning.

- Selvom det vil tage længere tid for transportefterspørgslen at komme sig helt, og balancen mellem udbud og efterspørgsel forventes at blive blødere, når færdiggørelsen af nye skibe når sit højdepunkt, så ventes omdirigering via Kap Det Gode Håb som følge af situationen i Det Røde Hav at fortsætte i første halvår, og de stramme forhold mellem udbud og efterspørgsel forventes også at fortsætte, skriver Nippon Yusen.

På børsen i Tokyo er Nippon Yusens aktie onsdag steget 3,5 pct. i et ellers generelt negativt aktiemarked.

.\\˙ MarketWire

Flemming Thestrup Andersen

Tags:  Shares❯